De verkoopprijs bepalen van een boek

Het blijft altijd een lastig stukje rekenwerk, het bepalen van de verkoopprijs van een boek. Boeken zijn duur, hoor ik vaak. Een boek is erg goedkoop, als je ziet wat er voor gedaan moet worden om het verkoopbaar te krijgen, antwoord ik dan.

De opmaakkosten van een boek

Voordat een boek op de markt komt, is er al veel aan gedaan. Schrijvers en illustratoren hebben hun uiterste best gedaan om er zo een mooi mogelijk verhaal van te maken. Dit proces duurt vaak al een jaar voordat de uitgever tevreden is over het resultaat.
Het boek gaat naar de redacteur die er de fouten uithaalt. Vaak zijn er meerdere rondes nodig.
Het wordt opgemaakt: tekst en plaatjes worden zo in een lay-out gezet dat het een samenhangend geheel vormt.
Dan is het zo ver dat het naar de drukker kan.

Er zijn dan dus al veel kosten gemaakt voor het boek.

De drukkosten van een boek

De drukkosten van een boek worden bepaald door een aantal factoren:

  • de uitvoering van het binnenwerk: kleur of zwart-wit. Kleur is een factor drie duurder dan zwart-wit (globaal genomen)
  • de omslag, hardcover of softcover. Hardcover maakt een boek iets van drie euro duurder per boek
  • het aantal pagina’s van het binnenwerk
  • de papiersoort en dikte
  • de levertijd
  • in welk land het boek gedrukt wordt
  • hoeveel boeken je bestelt
  • of het boek wordt gedrukt (off-set, bij grote oplagen) of geprint (bij oplagen onder de 250 stuks)

Bepalen van de verkoopprijs

Het is als uitgever fijn als je wat overhoudt aan de verkoop van de boeken. Sterker nog, om te blijven voortbestaan is dat noodzakelijk. De auteur of auteur/illustrator krijgen 10% van de verkoopprijs van het boek. De commissie voor de (online)boekhandels en bibliotheken is 42% voor een normaal boek, soms kan het nog hoger zijn. De bijkomende kosten (verzending en verpakking) ongeveer 10%. Dus per verkocht boek gaat 62% naar ‘derden’. Blijft over 38% voor de BTW (9%) drukkosten en de uitgever.

Rekensom

verkoopprijs boek: € 14,95
kosten derden (62%): € 8,74

Resteert voor drukkosten, uitgever en Btw-afdracht: 6,21

Reken bijvoorbeeld eens met drukkosten van 6 euro voor een boek, wat heel realistisch is, dan is de verkoopprijs te laag.

Zo zie je maar. Is een boek goedkoop? Valt best mee. Dat de uitgever veel meer aan een boek overhoudt dan de auteur is in de meeste gevallen ook niet waar, kijk maar naar de percentages en de opstartkosten. Om nog maar niet te spreken over de standaard bedrijfskosten: computer, opslag, marketing enz. Toch blijf ik het met heel mijn hart en ziel doen. Ik ben dol op boeken, op de verhalen, de samenwerking, de verbinding. Al bijna 10 jaar lang.

Kijk natuurlijk ook altijd even wat de prijs is van vergelijkbare boeken, dat is een goed referentiepunt.

 

Groet, Esther van der Ham, uitgever bij Droomvallei Uitgeverij.

 

 

 

2 reacties op “De verkoopprijs bepalen van een boek”

  1. Miriam Dubbeldam-Druijff

    Bedankt voor de duidelijke uitleg met rekenvoorbeeld. Ik vind het overigens niet te duur. Ik vind het wel erg leuk om te lezen hoe het berekend wordt. Ik heb namelijk veel met taal (schrijven) maar ook met getallen.

    1. Een goede schrijver zet en houdt anderen aan het werk.
      Getallen zijn toch ook taal Miriam?
      Verder geeft het rekenvoorbeeld en uitleg een goed beeld hoe een verkoopprijs te bepalen is.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De waardering van droomvalleiuitgeverij.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.6/10 gebaseerd op 82 reviews.
Scroll naar top