Wat doet een uitgever? Tien stappen tot jouw boek.

Wat doet een uitgever?

Heel vaak krijg ik de vraag wat een uitgever doet. Ik kan natuurlijk niet in het algemeen praten, want iedere uitgever heeft z’n eigen werkwijze. In dit bericht staat hoe Droomvallei Uitgeverij werkt.

Stap 1: Opsturen manuscript.

Auteur of illustrator benadert mij met een manuscript, verhaal of idee met de vraag of ik het uit zou willen geven.
Ik bekijk een aantal zaken:
Past het bij mijn focus (fijne boeken, ook over ingewikkelde onderwerpen).
Hoe wordt het manuscript aangeleverd? Is het prettig leesbaar? Zie ik veel fouten? Tip: stuur een zo foutloos mogelijk manuscript aan de uitgever.  Dat geldt voor alle uitgevers.

Stap 2: Feedback.

Uitgevers ontvangen heel veel manuscripten. Ja, ook ik. Ik probeer alle mails te beantwoorden, maar vergeet er helaas ook wel eens een. Stuur gerust een herinnering. Aan de andere kant: wees ook niet te ongeduldig. De volgende dag vragen of het al gelezen is, werkt meestal averechts.

Er zijn twee mogelijkheden: ik wijs het af of ik neem het aan. Meestal krijg je feedback, ook als ik het aanneem. Vrijwel nooit wordt een manuscript exact uitgegeven hoe het is aangeleverd.  Het kan dat ik vraag om een extra redactieronde uit te laten voeren, omdat er nog te veel fouten in zitten om het in behandeling te kunnen nemen. Het kan gebeuren dat een auteur niet aan wil passen. Dan gaat het niet door.

Stap 3: Het contract.

Als we besluiten met elkaar in zee te gaan, nemen we een besluit over de contractvorm. Er zijn bij mij twee mogelijkheden:
– de uitgeverij investeert en betaalt de kosten. Auteur ontvangt royalties per verkocht boek
– de auteur investeert en betaalt de kosten. Uitgever ontvangt commissie per verkocht boek

In de meeste gevallen wordt gekozen voor de eerste methode. In het tweede geval kan via de uitgeverij zorgen voor het opmaken en drukken van jouw boek, maar dat is niet verplicht. Wel moet het uiteindelijk aan de kwaliteitseisen van de uitgeverij voldoen. Ook moet er een correct drukbestand kunnen worden uitgevoerd.

Stap 4: Het definitieve bestand.

Alle opmerkingen zijn verwerkt en de uitgeverij ontvangt het definitieve, gecorrigeerde bestand. Vaak vindt er nog een extra redactieronde plaats.
Het boek wordt opgemaakt in Indesign. Eventueel worden illustraties toegevoegd. Illustraties moeten als losse bestanden worden aangeleverd, in een goede kwaliteit.
Je ontvangt een proef pdf. Die moet goed gecontroleerd worden. Zorg ook dat je boek is gelezen door (onafhankelijke) proeflezers.

Stap 5: De cover.

We hebben samen overleg over de cover (de omslag van het boek). Vaak maken we die als eerste, omdat dan de pr voor je boek kan starten. Het boek wordt geplaatst op de website van de uitgeverij, www.droomvalleiuitgeverij.nl, met de vermelding ‘binnenkort’ en ‘verwacht’. Geef dat ook duidelijk aan in de communicatie.

Stap 6: Eerste aanzet verkoop.

We bepalen de verkoopprijs en wanneer het boek leverbaar is. Hiermee houden we rekening met de uitgeefplanning (die kan al vol zijn) en onverwachte omstandigheden zoals problemen met de drukker. We bepalen hoe het boek verkrijgbaar zal worden, in alle (online)boekwinkels of alleen via de auteur/uitgeverij. Houd er rekening mee dat je bij verkoop door ‘derden’ korting moet geven. Deze is tussen de 30% en de 60%. Er wordt eventueel een datum geprikt voor de boekpresentatie. Ik ben daar lang niet altijd bij (om gezondheidsredenen). De boekpresentatie wordt gecommuniceerd via de facebookpagina van de uitgeverij. Je wordt geïnterviewd voor het Droomvallei blog. Samen maken we een persbericht dat je kan versturen naar de regionale pers.

Stap 7: De proefdruk.

Dit is de eerste versie van je echte boek. Je ontvangt deze op papier met de vraag hem heel goed door te nemen.

Stap 8: Het definitieve bestand.

De wijzigingen worden verwerkt. Je krijgt de pdf ter goedkeuring in de e-mail voordat deze naar de drukker gaat. De omvang van de druk wordt bepaald, meestal aan de hand van de vooruitbestellingen en de verwachtingen van de verkoop.

Stap 9: De pr.

Blijf regelmatig aandacht besteden aan je boek. Houd een blog bij, meldt je boek aan op Hebban, ga schrijvers volgen, reageer, kijk welke boeken veel gelezen worden en waarom. De auteur is heel belangrijk om het boek goed onder de aandacht te brengen. De uitgeverij maakt regelmatig een magazine dat wordt meegestuurd met de bestellingen om zo extra aandacht voor je boek te genereren. Droomvallei uitgeverij heeft een auteursgroep op facebook waar regelmatig oproepjes worden geplaatst voor content voor een blog of productie.

Stap 10: Verkopen.

Met elkaar maken we er een fijn boek van, dat veel lezers aanspreekt. Als auteur promoot je je boek zo vaak en veel als je maar kan. De uitgever helpt je daarbij.

Veel schrijf- en leesplezier!

3 reacties op “Wat doet een uitgever? Tien stappen tot jouw boek.”

  1. Pingback: In gesprek met een uitgeverij: Droomvallei uitgeverij, Esther van der Ham - 365 dagen project

  2. Beste redactie,
    Als beginnend schrijver heb je een heleboel vragen. Gelukkig hebben jullie een stappenplan geschreven. Ik mis echter wat informatie.
    Hieronder staan een aantal zaken, waarvan ik hoop dat u mij er een antwoord op kan geven.

    Bij stap 1:
    Indien ik het manuscript digitaal aanlever, hebben jullie dan ook voorkeur voor een bepaalde opmaak. (Is er een sjabloon? Welk lettertype. Dient het als PDF te worden toegezonden)?
    Bij stap 2:
    Redigeert de uitgeverij ook of moet ik dat op voorhand zelf door iemand laten doen?
    Bij stap 3:
    -Welke commissies ontvangt de uitgeverij wanneer deze alle kosten voor haar rekening neemt?
    -En wat is die commissie als de auteur zelf investeert?
    – Zijn er ook tussenvormen?
    Stap 4
    Adviseert de uitgeverij een tekenaar of moet ik hier zelf achteraan?
    stap 5
    Aansluitend bij stap 4: Wie maakt de cover?
    Stap 6
    Wat houdt een auteur gemiddeld over aan een boek (bv. €14,50) in het geval de uitgever de kosten voor zijn rekening neemt en er voor de verkoop gebruik wordt gemaakt van de detailhandel?
    Stap 10
    – Als ik mijn boek promoot via de social media of via een landingspagina, dan zal ik waarschijnlijk moeten doorlinken naar de webshop van de Droomvallei.
    Ik neem aan dat zij dan de bestelling verwerkt en er later verrekening plaatsvindt met de auteur. Klopt dat?
    – Kan ik op een landingspagina ook werken met een eigen internetkassa? Daarbij gaat dan een kopie order naar uitgeverij, die vervolgens het boek verzend. Maandelijks ontvangt de auteur dan een factuur voor de verwerkte orders.

    Ik weet het, het zijn best veel vragen. Wil me echter goed informeren.

    Alvast dank!

    Hartelijke groet,
    Bert van Doorn

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De waardering van droomvalleiuitgeverij.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.6/10 gebaseerd op 102 reviews.
Scroll naar top