Droomvallei Uitgeverij

Marketing, dat doet de uitgever toch?

Vaak krijg ik de vraag wat ik als uitgever doe voor mijn geld, want hoe moeilijk is het nou helemaal om een wordbestand door te sturen naar de drukker? Ik schreef al eens eerder een blog over de 10 stappen naar jouw boek.

Planning nieuw boek

Globaal kan een planning voor een nieuw boek er zo uitzien:

week 1 opmaken cover en boek naar de redactie
week 4 boek terug van de redactie
week 6 zijn alle opmerkingen nav de redactie verwerkt door de auteur
week 7 start opmaak boek
week 9: redactie opgemaakte boek
week 11: verwerken feedback op redactieronde
week 12: boek naar de drukker (proefdruk)
week 13: starten voorverkoop boek
week 15: check proefdruk en verwerken laatste punten
week 16: boek naar de drukker
week 20: boek beschikbaar via uitgeverij
week 21: boek beschikbaar via (online)boekwinkels
Kan het sneller? Jazeker. Maar niet via mijn uitgeverij. Ik hecht eraan dat de boeken zo goed mogelijk worden uitgevoerd en daarvoor is rust en tijd nodig. Ondertussen starten we wel al met de marketing. We? Ja. De auteur is heel belangrijk in de marketing van een boek.

Auteur belangrijk voor boekmarketing

De boeken die bij Droomvallei Uitgeverij worden uitgegeven zijn fijn en kunnen ook over ingewikkelde onderwerpen gaan zoals het omgaan met angsten. De auteurs zijn het meest deskundig over het onderwerp van hun boek. Als zij in gesprek gaan met belangstellenden, kunnen ze uitleggen waarom het boek in hun situatie behulpzaam kan zijn. We vragen dus hiervoor inzet van de auteur. Dat zorgt ervoor dat er meer aandacht is voor je boek en kan daarmee ook leiden tot meer verkoop. Want dat gaat helaas niet vanzelf.

Wat doen wij voor de boeken?

Er worden berichten gemaakt en geplaatst over de boeken van Droomvallei Uitgeverij.
Met elke auteur wordt een interview afgenomen en geplaatst op het blog.
Je ontvangt een leeg pr plan dat we samen invullen, enz.
Indien gewenst ondersteunen we bij de boekpresentatie (in verband met persoonlijke omstandigheden kunnen we daar zelf niet bij aanwezig zijn, daarom organiseren we eens per jaar een boekenfeest).
We maken samen een persbericht en maken afspraken over het versturen ervan.
Indien nodig komt er promotiemateriaal zoals boekenleggers of kaarten. Dit is afhankelijk van de doelgroep van het boek.
Er worden recensie-exemplaren verzonden aan bloggers die er reviews over plaatsen.
In de Droomvallei auteursgroep (op facebook) vraag ik ook steeds om input voor het aanleveren van tekst en foto’s die ik deel op instagram, pinterest, twitter en facebook.
Een aantal keer per jaar maken en drukken we magazines die aan de kopers worden verzonden/uitgedeeld in boekhandels/bij boekpresentaties.
We organiseren eens per jaar een bijeenkomst waarop je je boek kan promoten enz.

Wat verwachten we (oa) van de auteurs?

Een actieve houding op social media ten aanzien van boekpromotie en marketing bv facebook, twitter, pinterest, linkedin en twitter.
Het hebben en onderhouden van een auteurswebsite.
Het bloggen over het (ontstaan van) het boek.
Het zoeken van recensenten voor het boek.
Zorgen dat je boek op Hebban komt en daar berichten plaatsen, bv je blogjes in aangepaste vorm.
Versturen van het persbericht naar plaatselijke bladen en kranten.
Het leveren van input voor berichten voor op de social media bv schrijffoto’s of seizoensfoto’s van jou en je boek.
Het reageren op berichten geplaatst door de uitgeverij om zo meer bereik voor elkaars boeken te krijgen.

We doen het samen. Dat werkt.

Droomvallei Uitgeverij

Wat heb ik nodig bij het aanleveren van een manuscript?

Interview met Anita Wesselius, auteur van ‘Ontdaan’

Manuscripten

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De waardering van droomvalleiuitgeverij.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.6/10 gebaseerd op 82 reviews.
Scroll naar top